DANS TILL GÄSTANDE SPELMÄN OCH EN LITEN POLSKEKURS

Från kl. 17.00 blir det dans till gästande spelmän inne i museets kaffestuga, där vi röjer ett dansgolv. Vi håller på så länge det finns spelmän och dansare. Entrén till museet stänger kl. 17.00 så kom gärna innan dess. Annars ring på tel 0730 911 416 så kommer någon och möter upp vid entrén vid museets handelsbod.

Mellan kl. 17 – ca 18.30 kommer vi att ha dansinstruktörer – Martin Haeggblom och Ingegerd Sjöstrand – som lär ut enkla polskedanser. Riksspelman Lars Svensson och Solweig Svensson spelar, mfl. Lär dig att dansa polskor och öva direkt efteråt till musiken av spelmän på plats! Det spelas även upp till andra danser.

För dig/er som dessutom kommer att vara med på ”Stormaktsspelet” på Himmelsberga den 12-13 augusti blir det en chans att öva inför dansen på allmogens 1600-talsgästabud!

Ta gärna med egen fika eller mat för kvällen.

Välkomna till en kväll i dansens och musikens tecken!